Borg&Beck alkatrészek

Amikor Charles Borg (a korábbi svéd bútorkészítő emigráns) és Marshall Beck (német származású mérnök) 1903-ban megalapította közös szerszám gyárukat – amely már 7 évvel később tucatnyi autógyártónak szállított dörzskapcsolású kuplungokat, valószínűleg nem gondolták, hogy több, mint 100 év múlva is még világszerte elismert márkaként említik a Borg & Beck nevet az autóiparban.

1918-ban átköltöztették gyárukat Illinois-ból Chicagoba, hogy ott folytassák az általuk gyártott és szabadalomként bejegyzett dörzstengelykapcsolókat. 10 évvel később Warner Gear és társai közös céget hoztak létre a Borg és Beck úrral, melynek neve a bizonyára sokak által ismert Borg-Warner lett. 1931-ben a kínálatban már saját előállítású tekercsrugók is megtalálhatóak voltak, melyek megrendeléseit már nem tudta az amerikai telep teljesíteni, így létrehozták első üzemüket Nagy-Britanniában, Leamington városában, ahol kuplung gyártósorok is alakultak, és a második világháború kitöréséig 1 millió kuplungszerkezet, tárcsa és kinyomó csapágy került Borg & Beck dobozba. A világégést követően az erősödő motorizáció természetesen az alkatrész piacra is jótékony hatással volt, ennek köszönhetően 1958-ban már a tízmilliomodik tengelykapcsoló elkészítését ünnepelhették a gyárban. A kapacitás 1971-re már évi 4 millió darabos volt ( 80%-ban eredeti gyári alkatrészként ), de ez sem tudta kielégíteni a minőséget elismerő autógyártók és szervizek által képviselt keresletet, így az addigra már AP-re keresztelt divízió tovább bővített Banbury-ben. A hétköznapi használat mellett a tengelykapcsolók a versenysportban is megállták a helyüket, elég csak megemlíteni a LeMans versenyeken domináló Jaguar XK120C és D-Type típusokba épített kuplungokat, melyeket olyan nevek lábai oldottak és kapcsoltak, mint Stirling Moss, Mike Hawthorn vagy éppen Graham Hill. A sikerek folytatódtak, köszönhetően az autógyártókkal kötött szerződéseknek, és a motorsportban elért kiemelkedő eredményeknek, illetve az időközben egyre inkább hangsúlyt kapó utángyártott piacon való megjelenésnek. A technológia fejlődésével újabb és újabb fajtájú alkatrészek jelentek meg, mely jelenségre a Borg & Beck is kellően reagált, választékbővítés formájában.



Korábban a Borg & Beck név szinte egyet jelentett az első osztályú tengelykapcsolóval, így a fékalkatrészek bemutatásakor nem volt szükség különösen nagy erőfeszítésre a minőségi image megteremtéséhez, hiszen a név biztosította a felhasználókat arról, hogy autójuk meg is fog tudni állni. Ez az általános elv – nevezetesen az utángyártott választékban is gyári minőségű alkatrészek szerepelnek a Borg & Beck dobozokban – minden termékvonalra érvényes, legyen futómű alkatrész, vízpumpa, kerékcsapágy, bowden, hidraulikus elem.